Fases y estrategia

El proyecto FORLAN se inició en septiembre de 2020 y finaliza en diciembre de 2022. Durante este periodo, se han diseñado e implementado estrategias de aprendizaje de competencias básicas para el empleo adaptadas a las necesidades y el contexto de las personas adultas poco cualificadas.  

La experimentación se ha compuesto de las siguientes fases:

  • Captación, adhesión y valoración de participantes
  • Acompañamiento
    • Formación en competencias personales
    • Sesiones de coaching/mentoring individuales
    • Fondo de contingencia de capacitación flexible
  • Formación
    • Competencias lingüísticas
    • Competencias matemáticas
    • Competencias digitales
  • Valoración final de competencias

Esta formación se ha llevado a cabo en los siguientes territorios:
- Cintruénigo (Tudela)
- Tudela
- Pamplona

¿En qué se diferencia el proyecto FORLAN de la formación tradicional en competencias básicas para personas adultas?

  1. Se adapta a la persona: identifica las barreras físicas y emocionales que puede tener una persona para recibir la formación y aplica recursos específicos para derribarlas (transporte, conciliación…)
  2. Es flexible: se trata de una modalidad híbrida que puede ser o presencial o telemática y dispone de flexibilidad horaria
  3. Incluye un seguimiento y acompañamiento personalizado: a través de una persona de referencia que está disponible en todo momento para el alumnado
  4. Cuenta con atención emocional
  5. La formación se reparte en módulos, para así poder poner en valor los aprendizajes previamente adquiridos y agilizar el proceso de aprendizaje
  6. Las empresas están implicadas en varias fases del proceso, tanto en la identificación de necesidades como en la generación del conocimiento
  7. Los contenidos son prácticos y están adaptados a las necesidades del mercado local
  8. Además, como gran diferencia, para complementar la formación se han celebrado talleres y sesiones de intercambio de buenas prácticas con actores involucrados en la formación en competencias básicas para personas adultas, tales como entidades sociales, empresas, el Departamento de Educación del Gobierno de Navarra, el SEPE…

 


WORK PLAN

FORLAN will unfold in three stages over 24 months (September 2020-August 2022).

Design, skill assessment, development of learning strategies

Eight months (September 2020-April 2021)

  • Update of the basic skill assessment system for adult learners used by the Department of Education in adult learning centres.
  • Development of new learning strategies for the acquisition of basic skills by adult learners with low qualifications.
  • Implementation of new method in three areas:
    • in-company training;
    • active inclusion programme;
    • digital transformation in the business sector.

Pilot experiment

Ten months (May 2021-February 2022)

The pilot experiment will test, in two progressive stages, the learning strategies for the acquisition of basic skills developed as part of the work package in the previous phase, in order to assess their adequacy, effectiveness and scalability in Navarra, as well as the possibility to transfer them to other regions in Spain and implement them at the national level.

Assessment, scalability, transfer

Six months (March 2022-August 2022)

  • Final report of the pilot experiment, evaluating the adequacy, effectiveness and efficiency of the learning strategies for the acquisition of basic skills developed in phase one.
  • Ideas for a skill acquisition plan to be implemented in Navarra and introduce changes in national policies and laws, based on the evaluation results of the pilot experiment.
  • Sharing ideas and lessons learned with other regions; exchange of knowledge and good practices.

 


SEMINARS, LECTURES AND WORKSHOPS

The knowledge and experience gathered through FORLAN will be shared in seminars, lectures and workshops for policy makers and technical experts in the areas of Social Rights, Education and Employment in the Government of Navarra, other Regional Governments or the Government of Spain, as well as in other sectors involved with labour integration (voluntary sector, trade unions, business sector, etc.).

At the events, information will also be shared about project status, team progress and testing mechanisms in pilot areas.


Discussion workshop of new experimental ways to assess language, computing and digital skills

When: March 1, 2020-April 30, 2020
Where: SEPE (Madrid)


Discussion workshop of proposed learning strategies for the acquisition of basic skills for employment

When: June 1, 2020-July 31, 2020
Where: SEPE (Madrid)


Discussion workshop of document containing policy ideas for a skill acquisition plan to be implemented in Navarra

When: September 1, 2021-October 31, 2021
Where: SNE-NL (Navarra)


Discussion workshop of report on the transfer of the lessons learned to other regions and their national implementation

When: October 1, 2021-November 30, 2021
Where: SEPE (Madrid)